close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Investera i innehåll – lägg mindre pengar på Google Ads

    Grattis Plantagen.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022! Vi hör Ellinor Wetterblad berätta att de senaste 2 åren har det hänt väldigt mycket digitalt hos Plantagen. Ellinor med sitt team har lanserat deras e-handel och transformerat bolagets kommunikation för att kunna möta kunderna där kunderna faktiskt finns. Målsättningen har varit att vägleda kunderna genom hela kundresan. 

    Ellinor Wetterblad är i grunden kommunikatör och började arbeta 2007, samtidigt som tekniken tog ordentligt fart då både Facebook & iPhone lanserades. Följaktligen såg Ellinor att arbetet med kommunikation förändrades, vilket innebar en möjlighet att jobba med webb tidigt. Där och då handlade det operativa SEO-arbetet om att se till att ha aktuellt och tillgängligt innehåll på sajt. 

    Ellinor har en gedigen bakgrund från flera olika roller inom marknadsföring och kommunikation, allt från Digital Brand Manager på Santa Maria till frilans som marknadschef i start-up-bolag och digital strateg på byråsidan.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

    Då hade vi precis under våren lanserat vår e-handel i Norge, Sverige & Finland. Arbetet bakom lanseringen hade gått väldigt fort och i efterhand började vi samla upp tekniska bitar i en tech-audit för att se över sajtens förutsättningar för att kunna skala upp ännu mer. Vi genomförde också en marknadsanalys inom söket för att identifiera områden att planera innehåll inom framåt.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    Det övergripande målet har varit att säkerställa både volym och kvalitet på vår organiska trafik till sajten. För att lyckas var en annan målsättning att definiera interna arbetssätt för att jobba med SEO, där vår ambition var att möjliggöra ett tvärfunktionellt arbetssätt mellan it, marknad, konverteringsoptimering och e-com merchandising för att säkerställa både sajtens innehåll och teknik.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Under året har vi jobbat med 56k Digital och våra externa webbutvecklare. Internt består teamet av webbanalytiker, webbredaktörer, e-com merchandisers, konverteringsspecialister och en projektägare hos IT.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

    Vi har fokuserat väldigt mycket på teknik och innehåll. Vi ansåg att vi behövde säkerställa de tekniska förutsättningarna för att kunna skala upp rankingen och upplevelsen på sajten, för att få mest ut av innehållet.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    • Satsa på bra kvalité på innehållet – skapa innehåll som hjälper användaren. Skippa fokuset på er egen verksamhet och fokusera på era användare. Planera innehållet efter användarnas intentioner och sökbeteende.
    • Tänk långsiktigt och jobba kontinuerligt. Arbeta gärna off-season för att kunna möta kunderna där topparna finns.
    • Glöm aldrig the SEO-basics: title, h1, text, bilder och videos. Täcker ni det grundläggande skapar ni ett väldigt bra utgångsläge för er själva. Skapa gärna checklistor för att säkerställa kvalitén på varje sida!
    Dela: