Grattis Plantagen.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022! Vi hör Ellinor Wetterblad berätta att de senaste 2 åren har det hänt väldigt mycket digitalt hos Plantagen. Ellinor med sitt team har lanserat deras e-handel och transformerat bolagets kommunikation för att kunna möta kunderna där kunderna faktiskt finns. Målsättningen har varit att vägleda kunderna genom hela kundresan.
Ellinor Wetterblad är i grunden kommunikatör och började arbeta 2007, samtidigt som tekniken tog ordentligt fart då både Facebook & iPhone lanserades. Följaktligen såg Ellinor att arbetet med kommunikation förändrades, vilket innebar en möjlighet att jobba med webb tidigt. Där och då handlade det operativa SEO-arbetet om att se till att ha aktuellt och tillgängligt innehåll på sajt.
Ellinor har en gedigen bakgrund från flera olika roller inom marknadsföring och kommunikation, allt från Digital Brand Manager på Santa Maria till frilans som marknadschef i start-up-bolag och digital strateg på byråsidan.
Då hade vi precis under våren lanserat vår e-handel i Norge, Sverige & Finland. Arbetet bakom lanseringen hade gått väldigt fort och i efterhand började vi samla upp tekniska bitar i en tech-audit för att se över sajtens förutsättningar för att kunna skala upp ännu mer. Vi genomförde också en marknadsanalys inom söket för att identifiera områden att planera innehåll inom framåt.
Det övergripande målet har varit att säkerställa både volym och kvalitet på vår organiska trafik till sajten. För att lyckas var en annan målsättning att definiera interna arbetssätt för att jobba med SEO, där vår ambition var att möjliggöra ett tvärfunktionellt arbetssätt mellan it, marknad, konverteringsoptimering och e-com merchandising för att säkerställa både sajtens innehåll och teknik.
Under året har vi jobbat med 56k Digital och våra externa webbutvecklare. Internt består teamet av webbanalytiker, webbredaktörer, e-com merchandisers, konverteringsspecialister och en projektägare hos IT.
Vi har fokuserat väldigt mycket på teknik och innehåll. Vi ansåg att vi behövde säkerställa de tekniska förutsättningarna för att kunna skala upp rankingen och upplevelsen på sajten, för att få mest ut av innehållet.