Vi möter Filip Unevik, ansvarig för H&Ms SEO-arbete, som berättar om vikten av hyper-relevant innehåll på de lokala marknaderna. Idag består H&M:s SEO-avdelning av ett litet team av SEO-specialister, ett dedikerat produktteam som sysslar med utveckling, ett flertal stödfunktioner och även spetskompetens från en extern byrå. H&M vann Svenska SEO-priset 2022 i kategorin “Mode”.
Vi var inne på en utslagen väg som vi sett leverera resultat hittills så det var inte på tal om att uppfinna hjulet på nytt under 2022. Vi ville bara göra det mer effektivt och med lite extra krydda i form av nya innovationer.
Vi är starkt KPI-styrda med fokus på försäljning, men med det sagt har vi haft ett antal långsiktiga målsättningar som syftat på att nå nästa nivå i vår strategi. Det är dock först i 2023 vi kan kicka igång på riktigt.
Som en global organisation som finns på 50+ marknader har vi både stora utmaningar och möjligheter när vi strukturerar upp SEO-arbetet. Vi har en förhållandevis centraliserad process och inga lokala SEO-specialister på några marknader, vilket innebär att den goda utvecklingen vi sett i Sverige egentligen är ett resultat av en global strategi. Det är oändligt fascinerande att se hur utfallet från en sådan strategi kan skilja sig åt marknader emellan och vi arbetar aktivt med att maximera den lokala relevansen.
Om 50+ marknader att förhålla sig till ofta skapar komplexitet i det dagliga arbetet så bjuder vår globala marknadsposition på vissa fördelar också: vi har en mycket stark domän i Sverige. Att arbeta med länkar är en viktig del av vår globala strategi men merparten av arbetet går ut på att utnyttja den starka domänen genom onsite-optimering, long tail-strategier och tekniska innovationer. Jag får dock mer och mer känslan av att åtminstone distinktionen mellan “innehåll” och “teknik” inom E-handeln börjas suddas ut. Om vi exempelvis arbetar med copy automation eller en teknisk lösning för att skala upp produktion av long tail-landningssidor blir det svårt att säga var “innehåll” börjar och “teknik” slutar.
Det är ett klassiskt tips som dock aldrig slår fel: skapa hype och entusiasm kring SEO inom organisationen. När alla har SEO på sin agenda och är nyfikna öppnas många dörrar – och även potentiella risker blir lättare att hantera. Ett litet knep som har hjälpt SEO-teamet längs vägen är strävan att bli “sökambassadörer” inom företaget genom att stötta andra funktioner med sökdata för att kunna fatta bättre datadrivna beslut. Det är en fantastisk känsla när vi kunnat visa för de kreativa teamen hur sökdata kan inspirera till framtida kollektioner. Att vi sedan kan skapa en ny landningssida och driva inkrementell försäljning via organiskt sök för den produkten är på så sätt endast det sista