Försäkrat.se tar hem vinsten i kategorin “Små Företag < 6 anställda”. Bakom sajten står Joel Ahlby, vars bakgrund är starkt präglad av SEO och affiliate. Joel började med en privat blogg i WordPress där han lärde sig grunderna i webbutveckling och SEO. Därefter började Joel plugga industriell ekonomi vid Linnéuniversitetet i Växjö. Efter examen 2017 startade Joel sin konsultverksamhet inriktad på webbutveckling där teknisk SEO var en del av projekten.
År 2019 fokuserade Joel på affiliate och byggde egna sajter, 2020 startade Joel prestationsbyrån Tacotech som är bolaget bakom Försäkrat.se. I dagsläget är Joel och Evelina två av tre medarbetare som bara jobbar med SEO och content på Försäkrat. Försäkrat.se:s vision är att hjälpa människor att ta bättre beslut kring försäkringar. Försäkringsbranschen har en förkärlek till att ringa kundtjänst, medan en ny generation sannolikt hellre sköter allt direkt via nätet. Och där vill försäkrat vara en hjälpsam “doorway”, menar Joel.
Då hade vi varit igång i 1.5 år drygt och hade fått en auktoritär sajt på plats som börjat driva trafik på en del long-tail sökord. Det var inga gigantiska volymer, men vi finns ändå med i klustret av segmentet.
Alla våra mål kretsar kring vår organiska trafik, här är två målsättningar vi haft:
Vi kör allt SEO-arbete inhouse. SEO är kärnan i vår verksamhet, och vi har i förlängningen kopplat på stödfunktioner såsom design och content. Vi är tre personer som jobbar väldigt operativt med SEO för Försäkrat.se. Vi gör mycket tester för att optimera arbetet. En stor fördel för oss är att vi har inga andra avdelningar att ta hänsyn till, utan vi kan bara köra på.
Vår prioritering går i perioder. En period hade vi fokus på teknik och laddningstid, sen hade vi en period där vi fokuserade på innehåll där vi skapade tabeller och gjorde egna undersökningar. Länkar har varit en viktig del för oss, men även arbetet med länkar går i vågor. Vi ser över länkprofilen och kollar på konkurrenternas länkprofiler. Där använder vi Ahrefs (för baklänkar), AccuRanker och Google Search Console.
Trender avgör när vi inleder en period. Vi lyssnar på marknaden, omvärldsbevakar via Twitter, vi tittar på konkurrenterna. Och inte minst, kommer det en uppdatering från Google så följer vi den, 2022 har varit ett sjukt uppdaterings-tätt år. Googles senaste uppdatering, Helpful Content Update, har drabbat oss negativt, då vi troligtvis varit för ospecifika i våra svar mot vissa specifika frågor där vi ser en speciell sökintention. Vår slutsats är att vi inte har svarat på frågan tillräckligt bra. Där ser vi istället att våra konkurrenter fått en featured snippet, mycket tack vare att de svarat bättre på frågan än vad vi har gjort.