close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Fortnox – Fredric Thörnqvist

    Fortnox är en företagsplattform som knyter samman människor, företag och organisationer. De hjälper företag att starta, växa och utvecklas. Under föregående år ökade de sin SEO trafik med 60 000 besökare per månad och vann där av kategorin Mjukvara & Teknik. Fredric är sökspecialist på Fortnox och är en av dem som ligger bakom framgången inom organisk sökmarknadsföring. Han har en projektledarbakgrund och har tidigare arbetat som webbansvarig och med sociala medier på bland annat Saab AB och Stockholms stad. Fredric gick till Fortnox 2019, som sedan vann Svenska SEO-priset 2020, för att sedan vinna igen 2021.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2020?

    Vi gjorde en “nysatsning” i arbetet med det organiska söket i slutet av 2019. Hela 2020 var vi i en intensiv skapande-fas. Därefter har vi arbetat med att förfina, experimentera och skala upp vår organiska närvaro. I det dagliga kan man tycka att det går ganska långsamt. Men när vi tittar tillbaka så är vi stolta över det vi har åstadkommit på en relativt kort tid. 

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    Varje månad söker företagare hundratusentals gånger efter svar på frågeställningar som har med företagande att göra. Hur fungerar det där med bokföring, vad betyder nominellt värde och hur gör man när man ska starta ett företag? Att hjälpa företagare att bli bättre på att vara just företagare, är en ledstjärna vi alltid har med oss. Såklart har vi olika målsättningar för olika delar av sökstrategin. Vissa mål rör försäljning medans andra rör volymer och kunskapsdelning. Men, det absolut viktigaste är att göra det lite lättare att vara företagare. När det gäller just kunskap, där vi hittar de stora volymerna, har vi ett mål om att varje månad öka den organiska trafiken lika mycket som vi ökade per månad i snitt föregående år. Det gör att vi blir motiverade att hela tiden producera, förfina och bli bättre på det vi gör. 

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Idag arbetar vi inhouse. Jag arbetar med strategi, kompetensöverföring och uppföljning. Sedan har vi content writers, grafiker och filmare i samma team. En och annan briljant ekonom har vi också till vårt förfogande. Drömmen. 

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

    Vi lägger den absolut största delen av vår tid på innehåll. En del av tiden går såklart till att hålla uppe en bra teknisk nivå. Sen beror det på vad man drar gränsen mellan innehåll och teknik. Trasiga länkar, kanoniska url:er, bildstorlekar och strukturerad data etc jobbar vi med. Men inte lika mycket justering av css:er och javascript. Det vi gör minst är definitivt off page seo. Inte för att det inte är viktigt utan mer för att vi inte har haft tid/möjlighet. Något som vi har lagt tid på off page är att skydda oss mot angrepp från potentiellt skadliga länkar.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    Givet att man har grunderna på plats med väl utförd analys, logisk struktur på siten, snabb mobilupplevelse, bra on page SEO – så bör fokus alltid vara relevant innehåll. Lägg absolut störst vikt vid att skapa innehåll som dina potentiella kunder efterfrågar och uppskattar – istället för att utgå från det du vill att kunderna ska läsa. Gör din analys och hitta dina sökares frågeställningar, och sedan skapar du upplevelser som dina besökare gillar och vill komma tillbaka till. När du har ditt innehåll är en annan viktig aspekt samspelet mellan köpt och organiskt sök. Istället för att titta på organiskt och köpt sök som två kanaler brukar jag fokusera på kundernas sökupplevelser. Hur kan vi använda organiskt och köpt sök i en symbios för att ge en så bra sökupplevelse för kunderna, och en så bra utväxling för oss som företagare, som möjligt? Sist men inte minst. Våga testa, det blir inte alltid succe. Men det är OK.

    Dela: