Åhléns kammade hem vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Möbler & Heminredning. Bakom Åhléns framgång står SEO-ansvarig Frida Tobiasson med ett team om cirka 30 personer. Frida började på Åhlens 2016 som content producer, där hon inledningsvis producerade produktinformation, kampanjmaterial samt redaktionellt innehåll. Rollen utvecklades sedan vidare till en renodlad SEO-roll där Frida nu befinner sig. Åhléns och Frida tog tag SEO-utmaningen för lite mer än ett år sedan, vilket kan tyckas vara sent, men pågrund utav en sen start för e-handel (2016), hamnade SEO-arbetet lite efter. “Det är först nu vi börjar komma ikapp med SEO-bitarna”, säger Frida. Frida har projektlett SEO-arbetet med hjälp utav produktägare och utvecklare. Utöver det har Frida engagerat sig i interna utbildningar avsedda för utvecklare som lett till att Åhléns alltid prioriterar SEO-arbetet i den nyutveckling som görs. Satsningar på utbildning för interna personer som arbetar innehåll har också genomförts senaste året.