close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Core Web Vitals speglas i SEO-planen

    Henric Jöraas har arbetat på Home Furnishing Nordic med ansvar för Chili.se sedan 2016. Henric studerade strategisk kommunikation med digital inriktning vid Lunds Universitet. Under studietiden testade Henric på att frilansa som konsult inom marknadsföring med fokus på Google Ads och grafisk design. Efter examen tog Henric anställning på Mediavänner AB och 2016 anslöt Henric till gänget på Home Furnishing Nordic. 

    När Henric anslöt 2016 var SEO-arbetet i startgroparna och bolaget köpte chilli.se under 2015 efter en konkurs. I samma veva tog Henric över ansvaret för trafikanskaffning i rollen som Online Marketing Manager. Med tiden har en egen inhouse-avdelning börjat formas hos Home Furnishing Nordic och i nuläget består avdelningen av fem personer. Grattis Chilli.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022!

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?


    I samband med pandemin och att fler klassiska offline-aktörer rörde sig ut på nätet fick vi tuffare konkurrens. Tidigare har vi ganska enkelt kunnat ranka bra på många olika sökord men nu blev det klart tuffare. Framförallt på generiska och tunga sökord. Ovanpå detta kom två tunga Google core-uppdateringar som vi inte direkt gynnades av. Så i augusti 2021 var vi i en fallande trend och vi hade byggt upp en lång backlog till våra utvecklare att sätta tänderna i. Vi har därför det senaste året lagt ner oerhört mycket tid och fokus på SEO vilket är otroligt skönt att se att det betalat tillbaka.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året?
    Ett fokusområde har legat på site performance där ett av våra mål har varit att få en snabbare och mer optimerad sajt. Här har vi i mångt och mycket utgått från Core Web Vitals. En annan målsättning har varit att öka andelen organisk trafik. Att vara för beroende av köpt trafik kan bli extremt dyrt vilket jag tror alla som köper trafik fick erfara under 2021 när klickpriserna steg onormalt mycket. Även mätt från 2019 års nivåer. Investeringar i SEO är därför något vi prioriterar och vi vet att den långsiktiga effekten ger så mycket mer tillbaka än den köpta trafiken.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)


    SEO finns med på agendan på flera avdelningar och vi har ofta med oss SEO som en aspekt i vårt beslutsfattande. Allt från sortiment, produktdata och IT.

    Operativt gör vi det mesta SEO-arbetet själva på vårt huvudkontor i Helsingborg. Det var inte så längesedan det bara var jag. Numera har vi en renodlad SEO-tjänst. Men som en del av BHG har vi extremt bra uppbackning från vår egen inhouse-byrå i Stockholm. Det digitala teamet som sitter där uppe är fantastiska och nivån av tekniskt SEO-kunnande har jag aldrig tidigare stött på.

    Vi har en byrå som jobbar ungefär som en PR-byrå i syfte att knyta samarbeten och sponsoravtal.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik?


    Vi jobbar brett mellan alla olika delar inom SEO. Mycket fokus har legat onpage på utveckling och innehåll. Offpage får vi mycket gratis tack vare att vi gör en hel del samarbeten och sponsring som spiller över i positiva SEO-effekter.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?


    Kan man få med sig organisationen och få alla att förstå hur viktigt SEO är och hur det spänner över flera avdelningar tror jag mycket är vunnet. Att utvecklarna inte bara implementerar något för sakens skull utan väger varje release i kilobyte och vad detta innebär för site performance. Eller att vår sortimentsutveckling kan ta del av sökordsdata för att förstå vad som trendar och inte trendar. För några år sedan var det just denna data som räddade oss från att bygga upp ett överlager med marmorbord när vi kunde se i datan att marmor är en trend som toppade någon gång kring 2017/2018 och sedan dessa varit på väg ner. Men även marknadsavdelningen som kan göra mer precisa kampanjer baserat på när kunderna letar efter våra produkter. Kort och gott kan man säga att analysera, förstå och exekvera på den data man kan få ut från Google och andra verktyg har varit en nyckel för oss på HFN.

    Dela: