Vinnare av Svenska SEO-priset inom kategorin “Mat” är mathem.se med ingen mindre än Johan Littorin i spetsen. Johan är ingenjör i grunden och har en hel del erfarenhet inom tech och marketing, bland annat i olika roller på Telenor och som grundare av Vimla. 2019 anslöt Johan till mathem.se och ansvarar idag för inhousemarketing och B2C-affären. Johan berättar i en intervju att mathem.se arbetat fokuserat på SEO sedan länge, främst vad gäller innehållsproduktion. ”SEO har varit intressant länge och kommer vara intressant framöver.” säger Johan. Mathems digital organisation består utav ett krossfunktionellt team där medlemmarnas produktion formar ett kluster och sträcker sig över flera områden. Som stöd har mathem.se en SEO-byrå vid namn Firstly vilka coachar dem i det dagliga SEO-arbetet.
Enligt Johan är den viktigaste framgångsfaktorn för Mathems organiska trafikutveckling innehållsproduktion i form av recept och tematisering enligt säsonger. Innehållsarbetet börjar oftast med en grundlig analys, därefter sätter man ihop innehåll baserat på det analysen lett fram till av vad folk är mest intresserade av. Grundidén är att producera innehåll enligt klusterarbete efter olika ämnen. Innehållet kompletteras därefter med internlänkar och taggar. Samtliga innehållsoptimeringar som mathem.se utgår ifrån har konsumenternas sökbeteende som start. Nedan får vi ta del av Johans trendspaning och hans absolut bästa SEO-tips.