Jollyroom har under föregående år ökat SEO-trafiken med 100 000 besökare/månad och har ett trafikvärde med 90 tusen dollar i uppskattat värde. Då förtjänar man en vinst i kategorin Barn & Leksaker. Årets vinst är inte den första i sammanhanget, utan de har kammat hem vinsten även 2019 och 2020.
Fredrik Samuelsson har i 2,5 år arbetat med SEO på Jollyroom. Numera har han titeln SEO-specialist och ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av Jollyrooms SEO-strategier.
Vårt utgångsläge var såklart präglat av en viss generell ovisshet på grund av Covid-19. Dels hur vårt resultat hade påverkats under året, men också hur det skulle göra det framåt. Samtidigt så har vi alltid trott på det vi gör och jobbar alltid långsiktigt, vilket då hade lett till två raka vinster i Svenska SEO-priset. Det lönade sig även i år när vi fick ta emot vårt tredje!
Vår största målsättning har varit att öka effektiviteten i vårt SEO-arbete. Detta har vi gjort genom att bland annat öka förståelsen kring SEO mellan våra avdelningar, skapa tydliga strukturer och riktlinjer samt att automatisera de delar vi ansett ineffektiva att hantera manuellt.
Vi jobbar huvudsakligen inhouse där jag driver SEO-arbetet mot involverade avdelningar, men i vissa frågor och projekt tar vi hjälp av byrå.
Vi har prioriterat innehåll högst, vilket ter sig naturligt för oss med storleken på vårt utbud. Därefter har vi prioriterat de tekniska delarna där vi sedan tidigare har en stabil grund som optimerats och till sist länkar vilket vi ska prioritera mer framåt.