Vi träffade Kicki Örneving, SEO-manager sedan tre år tillbaka på Fyndiq.se. Kicki har jobbat med marknadsföring inom både B2B och B2C-bolag sedan 2015, där SEO funnits som ett stort intresse som växt sig starkare genom åren. På Fyndiq.se är Kicki ansvarig för allt som har med SEO att göra, hon arbetar även med kampanjplanering och skapande av kampanjer i olika kanaler.
Vi har länge haft en stark position men inom SEO kan man inte leva på gamla meriter. När vi väl identifierat vår negativa trend satte vi upp en task force och en strategi för att vända den negativa utvecklingen. Vi sammanfogade några kloka huvuden från varje avdelning: tech, data, UX samt en dedikerad projektledare. Det här samarbetet som vi skapade 2021 mellan våra hubbar har idag lett till att vi t.ex. inte släpper några nya features utan att SEO tas i beaktning.
Vi har lyft upp SEO-mål som company objectives under merparten av 2022. I slutändan handlar det om att öka försäljningen och det har vi lyckats med. En stor del i vår framgångsfaktor när det kommer till vår ökade synlighet är att vi har haft SEO som övergripande målsättning för hela bolaget. När alla förstår hur viktigt SEO är, så ser man alltid till att ha SEO i åtanke när något nytt ska implementeras. Det kommer i slutändan att göra sajten starkare både för användaren och för Google.
Vi är en liten organisation med en ganska stor affär. Jag är ytterst ansvarig över vår SEO men med miljoner kunder och artiklar så är det nödvändigt att hela bolaget är intresserade av vårt SEO-arbete. Jag jobbar nära tech och product och skulle inte klara mig utan deras hjälp. Utöver det så har vi ett jättebra samarbete med Nucleus som fungerar otroligt bra. Shoutout till Rhys som är en klippa att jobba med.
Under 2022 har vi fokuserat på teknik och innehåll. Vi gjorde en SEO-audit där vi tittade på vad vi behövde ändra rent tekniskt, för att sedan fylla på med nytt innehåll.