Kvdbil vann kategorin Bil & Fordon i Svenska SEO-priset 2019, och vi har fått chansen att prata med Kristoffer Dahlström om hur de tog sig till toppen. Kristoffer är Head of Product på Kvdbil, och har med sin bakgrund inom både e-commerce och digital marknadsföring varit en stor del av Kvdbils framgång gällande SEO.
Man skulle kunna nämna hur många trender som helst, då det finns så mycket att fokusera på och så mycket som kommer och går. Men dessa tre känns mest relevanta för oss:
Hos oss arbetar vi väldigt datadrivet, och vi lägger stor vikt vid att jobba med analys gällande vår site. Det är viktigt att kunna förstå och använda sig av den analys man tar fram, man måste helt enkelt kunna förstå och läsa siffrorna på rätt sätt, och se till att optimera dem för att förbättra kundresan. Detta är något vi gör kontinuerligt, hela tiden.
Med den enorma konkurrensen som finns inom e-handel just nu så måste man se till att hålla kvar kunderna och deras intresse. I och med alla val som finns så blir också kundernas tålamod kortare, man vill lätt kunna hitta det man söker, och så fort det blir komplicerat att hitta det, så lämnar man sidan och går istället vidare till nästa alternativ. Därför måste man hela tiden ha en enkel approach, man måste på ett lätt sätt guida kunden till nästa steg i deras kundresa. Det finns inte längre något tålamod för höga trösklar och det är något vi hela tiden måste ha i åtanke.
Något vi gör ofta är A/B tester. Det händer att vi diskuterat och kommit fram till någonting i grupp, som vi sedan genomfört, men insett att resultatet blivit ett helt annat än vad vi trott. Resultatet av att enbart diskutera och gissa stämmer helt enkelt inte överens med det verkliga utfallet av en viss handling. Och därav jobbar vi kontinuerligt och aktivt med A/B tester. Detta gör också själva optimeringsarbetet mycket enklare och mer effektivt.
Det finns självklart fler saker vi gör som har bidragit till att vi lyckats ranka högt, men ska man börja någonstans så är de här tre punkterna en bra start. Det är så vi har valt att fokusera på vår SEO.
Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.