Vi möter Linnéa Kjellén som ansvarar för Moderna Djurförsäkringars digitala närvaro i rollen som Community Manager. Tack vare att Linnea har prioriterat SEO under året kammade Moderna Djurförsäkringar hem vinsten av Svenska SEO-priset 2022. Rent konkret gjorde Linnéa en årskalender utifrån sin sökordsanalys och således blev SEO grunden för alla digitala satsningar. Linnea använde Google Trends för att se säsongstrender och sedan definierades frågor och svar på frekvent förekommande sökningar. Som komplement användes sökvolymer för att prioritera innehållsarbetet.
Svår fråga. Under 2020 hade vi en helt oväntad ökning av trafik. Vi fick en rejäl boost under pandemin. Under 2021 försökte vi få grepp om det nya normala. I augusti hade nivåerna på trafiken stabiliserat sig så att vi kunde hitta nya målsättningar. Under perioden har vi också genomgått stora organisatoriska förändringar då Moderna djurförsäkringar nu är del av ett annat bolag vilket skapade vissa utmaningar.
Vi har haft lite svårt att hitta konkret målsättning i sökvolymer eftersom 2020 var ett så speciellt år så vi hade inget bra att jämföra med.
Vi har haft som målsättning att förbättra eller bibehålla hög ranking inom vissa områden som vi vet är viktiga för oss. Både för att stärka varumärke och driva rätt typ av trafik till webbsidan. Vi arbetar också med att kontinuerligt ”städa” och ha aktuellt och optimerat innehåll.
Sedan 2017 har vi haft ett tajt samarbete med en byrå men mycket av jobbet sker inhouse. Vi har haft en långsiktig plan och stegvis förbättrat webbsidan i både struktur, tekniskt och mer detaljerat innehåll. Nuförtiden tar vi hjälp av byrån för att fånga upp områden som vi bör prioritera och optimera och sedan gör vi jobbet själva.
Vi har arbetat med en blandning av de här delarna. Under senaste året har fokuset varit främst innehåll och länkar.