close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Bonti.se satte SEO-grunderna – vann Svenska SEO-priset

    Vi möter Malin Troedson, Web Manager på Bonti.se. Bonti.se består utav totalt 15 personer och tre fysiska butiker varav flertalet personer är involverade i SEO-arbetet. Malin menar att SEO är på ett sätt komplicerat eftersom du behöver kunna relativt mycket inom flera områden. Malin fick i uppdrag att sätta fart på SEO-arbetet under praktiken på Bonti.se vilket visade sig vara ett smart drag – Bonti.se kammade nämligen hem vinsten av Svenska SEO-priset 2022 i kategorin Barn.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

    Vi hade inget SEO-arbete alls tidigare utan startade med att sätta grunderna under våren 2021. Vi började med titlar, descriptions, H1:or och satte sakta det grundläggande på plats själva. I början av 2022 så tog vi in en byrå, Viva Media för att stötta oss i arbetet och hjälpa till med att sätta en övergripande strategi för vårt fortlöpande SEO-arbete. 

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    Eftersom vi fick börja från grunden så har målsättningarna varit att bygga en grundstomme för vår SEO. Tillsammans med vår byrå har vi tagit fram en övergripande strategi för

    Bontis SEO-arbete. Vi har valt att fokusera på relevant innehåll för att öka vår synlighet i SERP:en. 

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Hos oss på Bonti.se finns ett litet e-handelsteam bestående av fem personer. Alla hjälps åt med det löpande arbetet. Vi tycker att det är viktigt att få in SEO-tänket hos samtliga avdelningar och försöker involvera även de som inte arbetar direkt onsite. Våra content writers skriver artiklar dels baserat på relevans för våra kunder men vi väver även in sökbeteende från Google. Vi jobbar även en del med det interna söket på site där vi tar fram rapporter för att se vad kunderna förväntar sig att vi har i vårt sortiment. Rapporten skickas sedan till inköpsavdelningen för utvärdering om vi behöver komplettera sortimentet. 

    Vi samarbetar även tätt med vår byrå Viva Media. De hjälper oss med både strategi och att öka synligheten vid relevanta sökningar. Med deras expertis känner vi oss trygga i att använda det underlag som de tar fram för att hjälpa oss i vårt SEO-arbete. 

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

    Vi har prioriterat innehåll, det har gått före allt på grund av behovet att öka den totala synligheten. Vi har satsat på att skapa bra och relevant innehåll som underlättar vardagen för våra kunder. Vi har inte jobbat så mycket med den tekniska aspekten av SEO ännu men har börjat med att strukturera upp data på sajten. Detta blir fokus framöver för teamet.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    • Sätt grunderna och försök få in SEO tänket hos hela bolaget. 
    • Ta hjälp av en byrå om det inte finns tid eller kunskap inhouse. Beställ en ordentlig genomgång av sajten och börja optimera titlar, rubriker och innehåll. 
    • Inse att det finns inga några genvägar till fina SEO-resultat! 
    Dela: