Vinnare inom kategorin Bil & Motorfordon blev bilweb.se, stort grattis! Bilweb.se grundades 1996 och är Sveriges äldsta marknadsplats för bilar, de når runt 1.000.000 besökare per månad. Mathias Björkman och hans gäng lanserade även systersajten och marknadsplatsen Bilwebauctions.se under 2017 med fokus på auktioner för samlarbilar – numera ledande i Norden. Mathias är ansvarig för affärsutveckling och konceptualisering primärt, men samarbetar tätt med tre kollegor som driver den tekniska utvecklingen. “Trafik till sajten har alltid varit vår viktigaste kanal. Nu ser vi att trafiken blir dyrarer och dyrare, och mer lokal.” säger Mathias Björkman till Svenska SEO-priset.
Utöver det är förändringsförmågan fortsatt grymt viktig. Bygga, testa och ändra. Att ligga i framkant är kul men kostar också. Vi var först av bilmarknadsplatserna med responsiv web, appar till återförsäljarna, livechattar och nu senast en offerttjänst och bilkonfigurator för nya bilar. Användarna gillar det.
En övergripande spaning – SEO är inte bara Google
När man pratar SEO så pratar man oftast endast om att ranka bra på Google med sin egen sajt. Slutmålet för SEO är ju dock samma som alla andra kanaler, att driva trafik och försäljning. Amazon är en sökmotor och precis som på Google går det att optimera för att ranka där. Google är absolut den viktigaste källan men den behöver inte vara den enda. Faktum är att om vi tänker vidare i denna riktning så behöver det inte heller vara din egen sajt som rankar på Google för att du ska få trafik. Alla e-handlare är säkerligen bekanta med recensionssajter som skriver artiklar om t.ex “Bästa innebandyklubban”. Dessa sajter rankar många gånger ganska bra och dessutom även på recensionsord som e-handlare inte gör med sina produktsidor. Om du får med dina produkter i denna lista är det ytterligare potentiell synlighet för dig och ditt varumärke. Tar med det till bilbranschen så kan man fokusera på att fånga en större del av trafiken från oss bilmarknadsplatser. Bilweb.se når 1 000 000 bilköpare varje månad, dessutom tidigt i köprocessen. Som bilhandlare kan man lista hela sitt lager med bilar och jobba på att synas bra på sökningarna här och då automatiskt rida på Bilwebs synlighet i sökmotorerna. Billigt och enkelt.
Förutom att vi lagt och lägger mycket tid på att göra grunden bra så är det dessa tre saker vi jobbar mycket med: