Dagens industri blev en solklar vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Nyheter & Tidningar. Natalia Granath har sedan 2017 varit ansvarig för SEO-arbetet. Natalia sitter i nuläget i produktutvecklingsteamet, nära front – och backendutveckling samt UX och design, vilket gör att SEO-dialogen involverar flera specialister och naturligt inkluderas i roadmapen för verksamheten. Vi fick möjlighet att lyssna till hennes trendspaning samt lära oss mer om hur man genom att omfamna utmaningar skapar riktigt bra SEO.
2006 var första året då Natalia arbetade med SEO inom spel, och då var SEO inte ett lika vedertaget begrepp som idag. Efter några år inom spelbranschen, mellanlandade Natalia på några olika byråer, där hon fick erfarenhet från flera olika branscher såsom finansklustret. Det var först efter den lärorika byråtiden Natalia landade på Bonnier i en full-stack SEO-roll där hon fortfarande är operativ.
Nyhetsbranschen är ett konkurrensutsatt segment, men det skrämde inte Natalia, tvärtom – utmaningen gjorde att hon såg en klar möjlighet att att skräddarsy en seo-lösning som fångade målgruppens sökbeteende. Natalia gillar att arbeta storskaligt vilket ledde till en perfect match mellan hennes personliga stil och SEO-målsättningarna på Dagens Industri. En utmaning har varit betalväggen, som gjort att det ställdes höga krav på det redaktionella innehållet och synlighetsstrukturen.