close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    Fortnox gör SEO-hattrick igen

    Vi gratulerar Fortnox till vinsten av Svenska SEO-priset 2022 i kategorin “Mjukvaror”. Fortnox vinner kategorin för tredje året i rad och har genom stort internt engagemang fortsatt utveckla sitt arbete med kunskapsinnehåll om företagande. Fortnox är ett bra exempel på ett varumärke som genom välarbetade och långsiktiga SEO-satsningar, lyckats positionera och stärka varumärket.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

    Hela hösten 2021 var ett webbprojekt där vi genomförde ett byte av vårt CMS. Struktur, optimering, teknik och UX fyllde vår vardag med riktning mot en så bra framtida webb som möjligt. Projektet blev en öppning och en möjlighet där vi vågade ändra om och göra rätt. En viktig del ur ett “hitta-perspektiv” var att vi ändrade om stora delar av våra URL-hierarkier, för att bättre matcha våra målgruppers sökbeteenden och för att skapa en bättre användarupplevelse. 

    Parallellt hade vi som målsättning att fortsätta skapa innehåll på den dåvarande webbplatsen. Det blev svettigt.  

    Som SEO-are var min personliga farhåga att lansera en sämre presterande webbplats, och tappa den ranking vi har arbetat så hårt med att bygga upp i flera år. Och, det vara ganska nära att det inträffade, berättar Fredric. Några minuter före lanseringen upptäckte vi att Google inte helt gillade hur den nya webbplatsen hanterade javascript. Men, vi har förmånen att ha riktigt duktiga utvecklare inhouse – så det dröjde inte länge innan Google gillade vår java!

    Efter lanseringen såg vi en sedvanlig liten dipp i trafiken – men det har successivt hämtat sig och vår organiska synlighet är starkare än någonsin. 

    En av nyckelfaktorerna för vår lyckade lansering var ett bra samarbete i teamet. Från val av teknisk plattform och utveckling, till sökstrategi och innehåll – alla led hölls ihop och löste projektet tillsammans. Dessutom har vi förmånen att ha ett antal content-genier på Fortnox som outtröttligt levererar gång på gång. Magiker!

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    Ett av målen var faktiskt att göra ett SEO-pris-hattrick, och det är vi väldigt stolta över att vi lyckades med. 

    Utöver priser har det gångna året handlat om att sätta upp en bättre struktur inför framtiden, berättar Fredric. Allt ifrån att framtidssäkra den tekniska plattformen, till att se över hur vi kan optimera och effektivisera hur vi arbetar med söket. Vårt mål är är att bli ännu bättre på att förstå våra målgrupper, och hjälpa dem att bli bättre i sin resa mot ett framgångsrikt företagande. 

    En av pusselbitarna framåt är Nataly – vår nya sökdrottning, berättar Fredric.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    I dagsläget sker all SEO inhouse, fortsätter Nataly. Vi är ett litet, men väl ihopsatt team med olika specialistområden som tillsammans skapar värdefullt innehåll. Vår största styrka är att vi är få och därmed har kort väg från idé, beslutsfattande, till färdig slutleverans.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik?

    Att försöka lägga lika mycket kärlek på alla delarna har givit ett fint resultat av vår SEO. Men de delar vi lägger absolut mest tid på är innehåll och teknik. Vi vill leva upp till att vara en företagsplattform som kan inspirera Sveriges företagare genom att hela tiden ge aktuell information i form av blogginlägg. Men vi vill också vara “problemlösare” genom att erbjuda företagare hjälp i bland annat skattefrågor, bokföringstips, principer om löner och olika typer av kalkylatorer. Teknik och en väl presterande webbplats är både viktigt för att våra besökare ska få en bra upplevelse, samtidigt som vi ser att det har givit ett bra resultat i den organiska trafiken. Vi försöker vara snabba med errors, brutna länkar och annat som kan försämra användarupplevelsen.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    1. Ha regelbundna avstämningar med SEO-teamet. Fantastiska saker kan ske när man brainstormar tillsammans. Ta tillvara på varandras styrkor. 

    2. Ge era besökare inspirerande content. Försök att ligga steget före. Arbeta utifrån ett årshjul. Exempelvis kan det vara klokt att redan i Q2/Q3 börja fundera på vad er målgrupp kan tänkas söka för information i Q4. Uppdatera allt innehåll, ofta.

    3. Glöm inte att uppdatera landningssidor när viktig information har ändrats. Snåla inte med tips och inspiration på era landningssidor. Jobba med interna länkar för att hjälpa besökaren hitta ytterligare intressanta artiklar. 

    4. Skriv för din målgrupp. Använd facktermer, analysera sökvolymer och relaterade sökfraser. Skapa innehåll som målgruppen söker efter beroende på vart de befinner sig i sin köpresa. Krångla inte till det, skapa innehåll som läsaren lätt kan förstå. Tänk ur ett SEO-perspektiv, men glöm inte att texten ska vara skriven för människor och inte bara för sökmotorer.

    5. Ha en tydlig plan för backlinks. Se över hur ni kan få in relevanta länkar samt hur ni följer upp brutna inlänkar. 

    6. Var snabba med att släcka errors. Investera i ett verktyg som kan stötta i det tekniska arbetet. En bra användarupplevelsen är viktig.
    7. Sökintention före allt. Använd mer Google trends, exempelvis när ska hitta ett fokusnyckelord, och gör en forecast på hur olika nyckelord kommer att utvecklas över tid. 

    Dela: