Vi fick möjligheten att träffa Nicholas Thunberg som är Web Manager på Partykungen. Nicholas är ansvarig för SEO-arbetet i Norden. Partykungen är vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Presenter. Nicholas belyser vikten av mycket innehåll – och framförallt målgruppsanpassat innehåll. Enligt Nicholas finns det flera skillnader mellan de nordiska marknaderna. Han ser tillexempel att köpbeteendet varierar vad gäller vilka betalningsalternativ som föredras. I Danmark föredrar danskarna att betala med Dankort medan i Sverige är faktura fortfarande vanligast betalsättet.
1. Goda betalningsalternativ kan rädda många köp genom att man exempelvis erbjuder faktura och har flera kompletterande alternativ såsom kort, swish, delbetalning eller direktbetalning via bank.
2. Social Shopping är ett bra sätt att nå ut till kunder på genom exempelvis Instagram.
3. Mobil handel blir viktigare än någonsin. Att ha en mobilanpassad lösning är ett måste i dagens läge. Vi sitter mer med mobilen än med datorn och då är det en självklarhet att man ska ha en sajt som fungerar minst lika bra på telefonen och surfplattan som på datorn.
1. Först och främst är det väldigt viktigt att veta vad man har för mål med sitt SEO-arbete. Definiera en tydlig målgrupp och en målsättning mot den. Börja med att besvara följande: Vem skall jag nå ut till? Vilken typ av människa passar dessa produkter till och vad kan det användas till för specifika tillfällen? Har man inte har en susning om vem det är man försöker nå ut till så är det lätt hänt att man får ett ohållbart SEO-arbete som inte leder någonstans.
2. Att skriva mycket content och skriva riktigt bra content är förmodligen mitt allra bästa tips. Det skall till och med gärna vara på gränsen till personliga texter. När jag skriver mitt content är det viktigt att jag når ut till kunden på ett personligt sätt, och det gör man genom att lägga 110% av sitt fokus på det man håller på med – skriva content för att förbättra sajtens SEO. När du skriver mycket och har en bra grund att stå på, du vet vem du vill nå ut till, du vet vad målet är, då är det lätt hänt att man helt plötsligt hamnat på 1000+ ord. Sedan betyder nödvändigtvis inte mycket text lika med ett gott SEO-resultat utan det är minst lika viktigt att man har en grund att gå på, exempelvis genom att man har koll på sökbeteendet redan i förväg. Sökordsanalyser är A och O vid contentproduktion.
3. Jag tycker att det är otroligt viktigt att man lägger ned tiden som behövs för att analysera och hitta exempelvis sökorden man är ute efter. En text utan relevant innehåll är en dålig text som till 99% är slöseri med tid. Att lägga ned stor tid på sitt analysarbete är nyckeln till rätt contentproduktion. Det är värt tiden oavsett hur mycket tid det tar. När du har en stabil grund att gå på – skriv så det ryker!
Svenska SEO-priset instiftades 2019 med målsättningen att belysa framstående svenska e-handlare inom SEO. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019.