Vi gratulerar Folkuniversitetet.se som vinner Svenska SEO-priset 2022 i kategorin Utbildning. Under 2022 ville Folkuniversitetet inte vara sämre än Medborgarskolan, som vann Svenska SEO-priset 2021, utan växlade upp sitt SEO-arbete för att nå nya höjder. Som produktägare agerar Patrik Kvernes ansvarig för SEO-strategin och hjälper sina digitala webbredaktörer att skapa innehåll som motsvarar vad som efterfrågas på Google. Patrik har arbetat med webb i 20 år och verkat inom logistik och finanssektorn. SEO har varit en del av Patriks arbete de senaste 10 åren.
Vi hade en bra teknisk grundstruktur på vår webbplats, men innehållsarbetet haltade. Det saknades en samsyn och en riktning framåt. Det vi gjort senaste året är att sätta upp en process och ett strukturerat arbetssätt kring vår innehålls-SEO. Det nya arbetssättet har lett till en ökad synlighet i den organiska kanalen, samtidigt som också medvetenheten kring SEO och dess stora betydelse för vår verksamhet börjar öka runt om i organisationen.
Ända sedan vi noterade att vår branschkollega Medborgarskolan vann Svenska SEO-priset förra året, så har målsättningen varit att själva stå överst på prispallen det här året. Och det lyckades vi med!
Hela SEO-arbetet sker inhouse. Jag som produktägare ansvarar för strategi och inriktning, och sedan har vi ett helt team med duktiga webbredaktörer (cirka 6 personer jobbar aktivt med SEO) som arbetar med det praktiska innehållsarbetet. När det gäller teknisk SEO så har vi ett bra samarbete med vår interna IT-avdelning och vår webbyrå. När det gäller verktyg jobbar vi med SEMrush och Screaming Frog samt Googles egna verktyg.
När nuvarande version av webbplatsen lanserades hade vi ett stort fokus på SEO i projektet för att få till en bra teknisk grund med avseende på exempelvis navigering, struktur, URLer och inte minst laddningstider. Senaste året har vi haft ett stort fokus på vårt innehållsarbete och jobbat strukturerat och målinriktat med att få till en bra synlighet för våra viktigaste sökord för våra olika verksamhetsgrenar.
Länkar är något vi inte jobbat aktivt med hittills, men då vi är en stor webbplats och ett välkänt varumärke så har vi trots det en hygglig inlänkning till oss. Här finns det dock mer att göra, inte minst behöver vi ta fram en övergripande länkstrategi som kommer att involvera kollegor långt utanför marknads- och webbavdelningarna. Under 2023 kommer länkarbete vara en del av vårt SEO-arbete, men även tekniken vad gäller hastigheten på sajten kan förbättras.
SEO är ett lagarbete, det gäller att bygga ett riktigt bra team med olika kompetenser; strategi, teknik, innehåll osv. För att bli riktigt framgångsrik bör man även sträva efter att få så många som möjligt i organisationen att tänka SEO i sitt dagliga arbete. SEO måste upp på bordet i den högsta ledningen och hela vägen ner i organisationen. Först då kan man uträtta de riktiga stordåden.