close button

Dags för nominering 2024!

Vem tycker du ska vinna Svenska SEO-Priset 2024? Skicka in din nominering senast 31a augusti.

    Svenska Seo Priset

    Wayke.se hjälpte Google att fokusera på rätt sidor

    Grattis Wayke.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022! Peter Hedström tycker att det är kul med ett pris inom SEO som inte enbart går till byråer utan till själva företaget bakom satsningarna. Vinnare av Svenska SEO-priset från tidigare år är stolta och nu är Wayke.se en av vinnarna! Wayke.se firar 5 år 2022 där initiativet att starta Wayke.se är sprunget ur teknik för bilbranschen med lösningar för handlare och partners som finansbolag, försäkringsbolag och generalagenter. Vidare erbjuder Wayke.se en trygg marknadsplats för konsumenten och erhåller ett mer riktat utbud kring bilägandet än konkurrenterna som säljer saker som släpvagnar och erbjuder privatannonser etc, då Wayke.se bara erbjuder bilar från Sveriges bilhandlare. Internt har Wayke.se historiskt haft stort fokus på teknik, och sedan Peter Hedström anslöt i februari 2022, har Wayke.se ökat fokus mot marknad och tillväxt. 

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

    Wayke.se hade en stark position men vi har extremt mycket sidor – närmare 40 000 unika sidor i produktväg, vilket föranledde en gigantisk teknisk rensning där vi dödade gamla produktsidor för att få Google att fokusera på rätt sidor.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    Vi ville att Googles skulle få fokus på rätt sidor helt enkelt.

    Jämsides med det tekniska fokuset, har vi fokuserat på organisationen som idag består av 12 personer. Sedan har vi arbetat med att spika bra content löpande, där definitionen av tydliga arbetsflöde, tex inom vår contenthantering har varit viktig. Vi har försökt säkerställa att vi kontinuerligt har arbetat på rätt sätt. 

    Vi har försökt undvika att titta på kortsiktiga mål.

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Vi jobbar med byrån 56k Digital som har gjort ett fantastiskt arbete för oss. Vi har tydliga roller med specialister inom olika områden, både SEM & SEO. När vi tittar på byråer generellt, kan rollerna vara luddiga, men 56k teamet känns som vårt inhouse-team. Vi kommer att satsa mer på byråtjänster framöver för att få in kompetens på ett smart sätt i bolaget.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

    Tekniskt fokus, men nu blir det mer contentproduktion framöver, vilket kommer att vara extremt tidskrävande. Att locka till oss externa länkar har vi inte jobbat med alls.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    Det är svårt att vara konkret när det gäller SEO.

    SEO blir aldrig färdigt, SEO är ett evigt arbete och behöver således hanteras därefter. 

     

    • Det gäller att jobba löpande med bredden över hela produkten.
    • Stressa inte!
    • Se SEO-investering långsiktigt!
    Dela: