Vi fick möjligheten att träffa Robin Liljestrand som är Content Manager på Stadium. Stadium är vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Sport & Fritid. Robin har kombinerat sin kunskap inom försäljning med att skapa redaktionellt innehåll vilket har skapat ett stort värde för slutkunden – och inte minst i Googles ögon. I ett extremt konkurrensutsatt segment har Robin genomfört fina SEO-resultat, men menar att det är flera faktorer som påverkar. Nedan får vi ta del av Robins tankar kring SEO, och vad som skiljer vinnare ifrån förlorare.
Jag är inte e-handelschef, utan jag är content manager, så det är lite svårt att svara på,, men oavsett roll, när man jobbar med e-handel finns det en mängd olika trender som kommer och går. Det är viktigt att inte hoppa på alla trender men man bör ständigt hålla sig uppdaterad. Om jag ska lista tre tydliga trender så skulle det vara följande:
USG (User Generated Content)
Använda sig av sina kunder/följares innehåll i dina kanaler. Det skapar en tätare relation till dina kunder, genererar mer innehåll till kanalerna samtidigt som du både inspirerar och underlättar för kunden i sitt köpbeslut.
Personifierat innehåll
Kunden ställer alltmer högre krav på företagen och vill ha relevanta produkter och erbjudanden presenterade. Då är Machine learning eller AI något att sätta sig in i för att kunna leverera det kunderna vill ha, vid rätt tidpunkt.
Snabba och smidiga leveranser
Till sist handlar det om att kunna leverera. Kunden besöker och genomför sitt köp på din sida för att få den produkt eller tjänst du tillhandahåller. Det spelar ingen roll hur snygg, snabb eller enkel sida du har om leveransen inte fungerar. Där bör fler e-handlare lägga större vikt och tänka utifrån och in. Här har det skett en hel del förbättringar de senaste åren från många, men det gäller att inte hamna i bakvattnet när fler och fler leverans- och upphämtningsalternativ rullas ut.
Det finns mängder med tips och det är svårt att bara välja ut tre. Dessa är enligt mig några av de viktigaste:
Tack Robin Liljestrand för att du delade med dig av dina insikter. Vi önskar er lycka till framöver. Läs mer om hur vinnare arbetar med SEO i vår intervjuserie.
Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.