Vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategori Sport & Fritid blev stadium.se. Det är för andra året i rad som sajten tar hem priset i sin kategori vilket är väldigt imponerande. Bakom rodret har vi Robin Liljestrand som numera titulerar sig Brand Engagement Manager men som fortfarande har det övergripande SEO-ansvaret på stadium.se.
Stadiums fokus är att investera i långsiktig SEO där resultaten kommer relativt långt fram. Först då kan man skörda frukten av hårt arbete. Långsiktigheten kräver tålamod och uthållighet, vilket är två viktiga parametrar enligt Robin. Strategin för i år skiljer sig inte nämnvärt åt från föregående år: “Det vi jobbade med förra året jobbar vi fortfarande med i år. Så mina tips skiljer sig inte nämnvärt mot i fjol.” säger Robin.
Det finns alltid massa roliga trender inom e-handeln och det är häftigt att se hur företag snabbt anpassar sig efter omvärlden. Speciellt nu i den rådande pandemin. Först och främst gäller det att följa kunden och försöka förutse nästa steg, vilket i vissa fall kan kännas helt omöjligt. Men så länge man försöker, lägger vikt på rätt saker och fattar aktiva beslut så rör man sig ofta i rätt riktning. Börja testa nytt och var beredd på att snabbt kunna ändra eller rent av avveckla nya initiativ snabbt. Så det gäller att inte lägga ner allt för stora investeringar i form av tid och pengar i projekten till en början, utan känn av och skala sedan upp eller ner, beroende på hur det mottas av kunden. Olika former av liveshopping är en trend jag tycker är intressant och som jag tror kommer ta ännu mer fart under 2021.