Rose-Marie Söderlund är redaktör på Recept.se och har med ett gediget arbete fått riktigt fin fart på SEO-trafiken på sajten. SEO-arbetet har delvis bestått utav att utöka antal recept och artiklar, men även att möjliggöra betygssättning på sajten. Vi säger stort grattis till vinsten av Svenska SEO-priset 2022 i kategorin Mat & Recept!
Vi lanserade Recept.se som en enkel MVP (Minimum Viable Product) i början av 2020. Då hade vi 2500 publicerade recept på sajten och inte en enda artikel. I augusti 2021 hade vi dubblat antalet recept och lanserat artiklar, vilket satte fart på söktrafiken, men vi hade fortfarande varken betyg eller kommentarer på våra recept. Betyg lanserades i december 2021 och i juni 2022 lanserade vi både kommentarer och login, vilket gör det möjligt för besökarna att logga in och spara sina favoritrecept. Idag (januari 2023) har vi ca 12 000 recept och drygt 600 artiklar. Söktrafiken står för cirka 75 % av vår totaltrafik.
Betyg, kommentarer och login har varit viktigt att få på plats. Det har boostat söktrafiken rejält, eftersom sökmotorerna gillar den typen av UGC (User Generated Content). 5 miljoner sidvisningar i december, med både jul och nyår som är stora mathögtider, var ett annat mål som vi lyckades nå.
Jag som redaktör jobbar aktivt med vår SEO dagligen, med stöd av våra SEO-experter inhouse vid behov. Vi har också ett team med matredaktörer på förlaget som publicerar ut recept från våra många tidningar som Matmagasinet, MåBra, Allas, Allers, Hemmets veckotidning och Året Runt.
Sökstarkt och trovärdigt innehåll är en grundförutsättning för att kunna jobba med SEO, men det är också oerhört viktigt med en tekniskt optimerad sajt och en bra länkstruktur. Jag fokuserar på innehållet, vår utvecklare på tekniken och vår SEO- och analysavdelning har span på hur vi positionerar oss mot våra konkurrenter. Vi har under året dessutom migrerat och redirectat en stor mängd recept från Allas.se, Femina.se och MaBra.com in till Recept.se.
1. Var noggrann med detaljerna när du skapar nytt innehåll. Varenda rubrik, ingress, bildtext, tagg- och kategorisida ska vara optimerad.
2. Identifiera dina content gaps och försök att fylla dem. Omvärldsbevaka och håll koll på vad din målgrupp är intresserad av och vill ha.
3. Städa, fräscha upp och optimera gammalt innehåll med bra potential. Det går att få nytt liv i det med nya bilder, rubriker, länkar osv.