close button

Nomineringen för 2024 är stängd

    Svenska Seo Priset

    SmartaSaker skriver innehåll för kundens bästa

    SmartaSaker tar hem segern i kategorin “Presenter & Pyssel”. David har jobbat med SmartaSaker i hela 12 år. SEO-teamet startades tidigt 2022 med målsättningen att vinna Svenska SEO-priset 2023, men vinsten tog SmartaSaker hem redan 2022. Under året som gått har David Lännerholm, SEO-ansvarig, varit involverad i det dagliga och löpande SEO-arbetet där textproduktion har varit en stor del. Hedvig Spångmark arbetar med SmartaSakers bloggar och Felix Edin stöttar upp med det tekniska arbetet.

    Vad var ert utgångsläge i augusti 2021?

    Innan vi satte ihop SEO-teamet arbetade vi något begränsat med SEO. Vi gjorde dock löpande optimering av titlar och metabeskrivningar på nytt material samt arbetade med att förbättra gamla sidor och peka om 404or. Vi hade precis startat en tips-blogg för att samla relevant, säsongsbetonat innehåll för kunderna baserat på deras intressen.

    Genom åren har vi gjort riktade SEO-insatser med Pineberry, och under hösten 2021 fokuserade vi på kategorisidor för jul. Det blev startskottet för det dedikerade SEO-arbetet som vi fördjupat under 2022.

    Har ni haft några specifika målsättningar under det gångna året? 

    • En långsiktig målsättning har varit att öka synlighet överlag
    • Vi kollar sökdata i Sistrix och har velat ligga kvar på peakarna som sker runt jul
    • Öka hastigheten på sajten
    • Vinna Svenska SEO-priset 2023

    Hur arbetar ni med SEO? (inhouse, team, byrå etc)

    Historiskt har vi samarbetat med Pineberry, men sedan inhouse-teamet skapades 2022 arbetar vi numera med Viva Media. Viva Media hjälper oss att prioritera SEO-arbetet, de har skapat en bra struktur för oss att luta oss tillbaka mot, och agerar strategiskt bollplank på löpande basis. Några av verktygen vi använder är Sistrix, Ahrefs.com samt Google Search Console.

    Hur har ni prioriterat och fokuserat mellan länkar, innehåll och teknik? 

    Det har varit naturligt för oss att prioriterat innehåll – nya produkter, kategorier och blogginlägg. Under 2022 har vi även prioriterat den tekniska delen av SEO. Bland annat har vi jobbat mer med strukturerad data, optimerat bildformat samt aktivt arbetat med att förbättra våra värden i Core Web Vitals för att öka prestandan. Under 2023 kommer vi att jobba med våra externa länkar.

    Vad är dina bästa SEO-knep/tips?

    • Jobba strukturerat, långsiktigt och relevant! Om man är noggrann och har tålamod från första sökordsanalysen så lönar det sig i längden.
    • Dela med sig av kunskapen inom organisationen. SEO-arbetet blir då rätt från början. Hos oss lyfter vi SEO på våra morgonmöten exempelvis.
    Dela: