SmartaSaker tar hem segern i kategorin “Presenter & Pyssel”. David har jobbat med SmartaSaker i hela 12 år. SEO-teamet startades tidigt 2022 med målsättningen att vinna Svenska SEO-priset 2023, men vinsten tog SmartaSaker hem redan 2022. Under året som gått har David Lännerholm, SEO-ansvarig, varit involverad i det dagliga och löpande SEO-arbetet där textproduktion har varit en stor del. Hedvig Spångmark arbetar med SmartaSakers bloggar och Felix Edin stöttar upp med det tekniska arbetet.
Innan vi satte ihop SEO-teamet arbetade vi något begränsat med SEO. Vi gjorde dock löpande optimering av titlar och metabeskrivningar på nytt material samt arbetade med att förbättra gamla sidor och peka om 404or. Vi hade precis startat en tips-blogg för att samla relevant, säsongsbetonat innehåll för kunderna baserat på deras intressen.
Genom åren har vi gjort riktade SEO-insatser med Pineberry, och under hösten 2021 fokuserade vi på kategorisidor för jul. Det blev startskottet för det dedikerade SEO-arbetet som vi fördjupat under 2022.
Historiskt har vi samarbetat med Pineberry, men sedan inhouse-teamet skapades 2022 arbetar vi numera med Viva Media. Viva Media hjälper oss att prioritera SEO-arbetet, de har skapat en bra struktur för oss att luta oss tillbaka mot, och agerar strategiskt bollplank på löpande basis. Några av verktygen vi använder är Sistrix, Ahrefs.com samt Google Search Console.
Det har varit naturligt för oss att prioriterat innehåll – nya produkter, kategorier och blogginlägg. Under 2022 har vi även prioriterat den tekniska delen av SEO. Bland annat har vi jobbat mer med strukturerad data, optimerat bildformat samt aktivt arbetat med att förbättra våra värden i Core Web Vitals för att öka prestandan. Under 2023 kommer vi att jobba med våra externa länkar.