Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Resor blev resebolaget TUI. Motiveringen bakom utmärkelsen var att TUI har ökat sin SEO-trafik medan konkurrenterna tappar, genom ihärdigt och långsiktigt SEO-arbete. Vi fick möjligheten att träffa Therese Haegermark som är Nordic SEO Lead på TUI. Kärleken för SEO har Therese haft sedan studierna på Medieinstitutet, då hon kände att ovissheten och det oförutsägbara med SEO tilltalade henne mer än till exempel SEM. Att Therese fick upp ögonen för SEO redan under studietiden ledde till en praktikplats inom SEO. Therese leder numera det nordiska SEO-arbetet på TUI och har en lång erfarenhet i från byråsidan. Therese har bland annat arbetat på Web Guide Partner som SEO-specialist, men valde att ta steget inhouse till resejätten TUI 2019. Beslutet att gå över till resejätten grundade sig i möjligheten att arbeta med en bransch som var så bred att Therese kan sammankoppla flera närliggande segment i ett inspirationssyfte, vilket skapar en enorm potential för söket. Här kände Therese att hon kunde bidra med sin erfarenhet för att lyfta TUI till en ny nivå.
Den första trenden som jag ser tydligt och som vi på TUI har hakat på är AI – artificiell intelligence. Ett utav TUIs fokusområden är AI, vilket leder till att vi har ett eget AI-team inhouse som dagligen arbetar med att ge besökaren vad den vill ha, när den vill ha det och i vilken kontext. I resebranschen sker en ständig förändring vilket gör att vi hela tiden måste ligga steget före vår målgrupp. Vi behöver maskininlärning som taktiskt redskap för att tolka enorma mängder användardata och för att snabbt tillgodose marknadens behov. Jag trivs väldigt bra i snabbrörliga miljöer, och det här är ett exempel på varför jag trivs bra inom resebranschen.
En annan trend som inte är fullt så omtalad, men som är minst lika viktigt, är A/B testning. I en föränderlig bransch, där både vi som bolag och marknadens behov konstant utvecklas, anser jag att vi behöver arbeta strukturerat för att avgöra vad som fungerar, och minst lika viktigt – vad som inte fungerar. Det kan vi till exempel göra genom löpande A/B tester. På TUI har vi ett eget team, på nordisk nivå, som arbetar löpande med A/B tester. Jag är övertygad om att vi behöver testa, testa, testa, för att säkerställa att vi levererar optimala användarupplevelser på högsta nivå.
Sista min inte minst, vill jag belysa nyttan av att använda inspiration i en innehållskontext. Jag vill påstå att det finns ett värde i att inspirera målgruppen, att tillhandahålla material som berör och tillgodoser deras behov, för att driva dem genom köpresan. Vi pratar hela tiden om att vi vill skapa ett mervärde för kunderna, och just ett kontextuellt mervärde tror jag dels påverkar varumärkesuppfattningen men på längre sikt även kundernas beteende. Effekten blir att vi går från en specifik produkt till ett större sammanhang, likt omnikanalstrategi. TUI väcker intresse genom att skapa mängder av innehåll från olika infallsvinklar, där syftet är att inspirera, snarare än konvertera. Här finns enorma möjligheter att driva stora mängder SEO-trafik initialt, och med en tydlig och användarvänlig sajt finns goda möjligheter att konvertera trafiken till faktiska kunder.
Det första tipset är att sätta en SEO-strategi. Jag har varit med och definierat TUIs SEO-strategi samt arbetar med att förankra detta i hela organisationen.
För att vara lite mer konkret, är mitt andra SEO-tips att säkerställa att SEO-teamet och utvecklingsteamet har ett nära samarbete. För mig handlar det om att ha direkt tillgång till avgörande teknisk kompetens för att snabb agera på förändringar/uppdateringar från Google och det som påverkar vår sajt. Rent fysiskt tror jag att det är en fördel om avdelningarna sitter nära varandra.
Mitt tredje SEO-tips är att säkerställa att bolagets content-team har SEO-kunskap som motsvarar de kraven som jag i rollen som SEO-lead förväntar mig utav innehållsproduktionen. Innehåll har varit och är en nyckel till vår SEO-utveckling och för att skapa sökmotorvänligt innehåll behöver redaktörerna ha grundläggande SEO-kunskap om hur texter bör utformas.
Svenska SEO-priset instiftades 2019. Pixel Nordic är stolt huvudsponsor till Svenska SEO-priset 2019. Priset delas ut årligen till svenska e-handlare som gjort extraordinära SEO-insatser för att maximera sin synlighet online.