E.ON tar hem segern i kategorin Energi, och vi gratulerar Tomaz Lundstedt med flera som är ansvariga för E.ON:s fina SEO-arbete under året som gått. Tomaz började arbeta på E.ON i maj 2022. Tidigare har Tomaz arbetat som fotograf och digital lead med fokus på både SEO och SEM. Nedan berättar Tomaz om vägen till lyckade SEO-satsningar och vilka utmaningar E.ON möter i sin omvärld.
Utgångsläget för E.ON var fokus på teknisk SEO där vi såg över core web vitals i en omvärld som snurrade till rejält. Konsekvensen av omvärldens förändring blev att intresset för E.ON:s bransch ökade markant, och därför prioriterade vi att få ordning på sidor som svarar på sökarnas frågeställningar.
Ja, vi har haft flera målsättningar:
E.ON arbetar kombinerat inhouse men har även hjälp av byrån Publicis Group och Arvid Engström som SEO-specialist. Vidare använder E.ON sig utav Google Analytics och Screaming Frog, Searchmetrics och Ahrefs.com.
E.ON har prioriterat arbetet med interna länkar för att kunna leverera en bra användarupplevelse. Samtidigt har man fokuserat på innehåll för att taktiskt locka till sig externa länkar.
Det viktigaste är att arbeta brett i organisationen med SEO. Försök att förmedla att allt som publiceras på sajten har en påverkan på SEO-effekten. Ju större organisation du har, desto större utmaning att nå ut till alla enskilda medarbetare. Sätt en tydlig agenda! Säkerställ att alla medarbetare som publicerar innehåll på sajten har grundläggande SEO-kunskap.