Berättelse av Rose-Marie Söderlund, Redaktör, Recept.se
Rose-Marie Söderlund är redaktör på Recept.se och har med ett gediget arbete fått riktigt fin fart på SEO-trafiken på sajten.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Nataly Sahyouni Samuelsson, SEO & SEM-specialist & Fredric Kron-Törnqvist, Business Analyst
Vi gratulerar Fortnox till vinsten av Svenska SEO-priset...
LÄS INTERVJU >Berättelse av Malin Troedson, Web Manager, Bonti.se
Vi möter Malin Troedson, Web Manager på Bonti.se. Bonti.se består utav totalt 15 personer och tre fysiska butiker varav flertalet personer är involverade i SEO-arbetet.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Gustav Wallsten, Online Operations Manager, Lyko.com
Gustav Wallsten har en gedigen bakgrund inom marknadsföring där digital marknadsföring varit en stor del de senaste 15 åren.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Henric Jöraas, Online Marketing Manager, Chilli.se
Henric Jöraas har arbetat på Home Furnishing Nordic med ansvar för Chili.se sedan 2016. Henric studerade strategisk kommunikation med digital inriktning vid Lunds Universitet.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Joel Ahlby, Founder, Försäkrat.se
Försäkrat.se tar hem vinsten i kategorin “Små Företag < 6 anställda”. Bakom sajten står Joel Ahlby, vars bakgrund är starkt präglad av SEO och affiliate.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Ellinor Wetterblad, Digital Marketing Manager, Plantagen
Grattis Plantagen.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022! Vi hör Ellinor Wetterblad berätta att de senaste 2 åren har det hänt väldigt mycket digitalt hos Plantagen.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Kicki Örneving, SEO-manager, Fyndiq.se
Vi träffade Kicki Örneving, SEO-manager sedan tre år tillbaka på Fyndiq.se. Kicki har jobbat med marknadsföring inom både B2B och B2C-bolag sedan 2015, där SEO funnits som ett stort intresse som växt sig starkare genom åren.
LÄS INTERVJU >Berättelse av SEO-teamet på SmartaSaker: Hedvig Spångmark, David Lännerholm & Felix Edin
SmartaSaker tar hem segern i kategorin “Presenter & Pyssel”. David har jobbat med SmartaSaker i hela 12 år. SEO-teamet startades tidigt 2022 med målsättningen att vinna Svenska SEO-priset 2023, men vinsten tog SmartaSaker hem redan 2022.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Linnéa Kjellén, Community Manager, modernadjurforsakringar.se
Vi möter Linnéa Kjellén som ansvarar för Moderna Djurförsäkringars digitala närvaro i rollen som Community Manager.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Peter Hedström, Head of Marketing, Wayke.se
Grattis Wayke.se till vinsten av Svenska SEO-priset 2022! Peter Hedström tycker att det är kul med ett pris inom SEO som inte enbart går till byråer utan till själva företaget bakom satsningarna.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Tomaz Lundstedt, SEO-specialist, E.ON Sverige
E.ON tar hem segern i kategorin Energi, och vi gratulerar Tomaz Lundstedt med flera som är ansvariga för E.ON:s fina SEO-arbete under året som gått.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Filip Unevik, Head of SEO, H&M
Vi var inne på en utslagen väg som vi sett leverera resultat hittills så det var inte på tal om att uppfinna hjulet på nytt under 2022.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Patrik Kvernes, Produktägare, Folkuniversitetet
Vi gratulerar Folkuniversitetet.se som vinner Svenska SEO-priset 2022 i kategorin Utbildning.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Pelle Schieber, Digital Marketing Manager, Apotek Hjärtat
Pelle Schieber är Digital Marketing Manager på Apotek Hjärtat sedan januari 2021.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Alexander Bergström, SEO-specialist, Prisjakt.nu
Prisjakt.nu, Sveriges största jämförelsesajt, utsågs till “Årets Raket” av Svenska SEO-priset 2022 med Alexander Bergström i spetsen.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Frida Wahlbeck, Webbshop Manager, Hornbach
Vi gratulerar Hornbach som vinner Svenska SEO-priset i kategorin Byggvaror.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Kristoffer Matsson, grundare & Daniel Åstrand, VD
Content is still king - kavla upp ärmarna och gör jobbet!
LÄS INTERVJU >Berättelse av Fortnox – Fredric Thörnqvist
Fortnox är en företagsplattform som knyter samman människor, företag och organisationer. De hjälper företag att starta, växa och utvecklas. Under föregående år ökade de sin SEO trafik med 60 000 besökare per månad och vann där av kategorin Mjukvara & Teknik. Fredric är sökspecialist på Fortnox och är en av dem som ligger bakom framgången inom organisk sökmarknadsföring. Han har en projektledarbakgrund och har tidigare arbetat som webbansvarig och med sociala medier på bland annat Saab AB och Stockholms stad. Fredric gick till Fortnox 2019, som sedan vann Svenska SEO-priset 2020, för att sedan vinna igen 2021.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Cervera – Jenny Nordwinger
Cervera vann kategorin Möbler & Inredning med motiveringen att de under året ökat sin organiska trafik med 150 000 besökare/mån och har uppnått ett trafikvärde på 70 tusen dollar.
LÄS INTERVJU >Berättelse av E.ON – Hugo Sjöblom
Eon.se har under föregående år haft en ökning med 10 000 besökare/månad och en synlighet på närmare 100 000 besökare/månad i ett otroligt tufft segment. Därav är vinsten i kategorin El & Energi otroligt välförtjänt.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Medborgarskolan – Rebecca Naess
Medborgarskolan har under året uppvisat en ökning på närmare 100% i SEO-trafik i en bransch som har många stora aktörer i en tuff bransch. Med fina resultat från året är det det är de som kammade hem vinsten inom kategorin Utbildning.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Asket – Sarah Arts
I kategorin Bästa digitala PR kampanj har juryn tittat på länktillväxt. Och här kunde man se Asket på 997 nya sajter under året och därmed lyckades de ta första platsen i Svenska SEO-priset.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Eleven – Matilda Wahlström
Årets vinnare i kategorin Skönhet är Eleven, som under året har ökat sin trafik med 40%, samtidigt som man ser stora tapp inom branschen. Eleven är numera en del av Youty Group, ihop med Nordicfeel och Blush. Matilda jobbar som e-commerce manager på Youty Group och är därför högst delaktig i Elevens vinst i kategorin Skönhet. Matilda har jobbat på Youty Group sen ett år tillbaka, och hon har bakgrund inom e-handel och digital marknadsföring. Dessutom har hon ett extra stort intresse för kreativ problemlösning och datadrivet arbete, vilket ju inte är en nackdel när det kommer till just SEO.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Jollyroom – Fredrik Samuelsson
Jollyroom har under föregående år ökat SEO-trafiken med 100 000 besökare/månad och har ett trafikvärde med 90 tusen dollar i uppskattat värde. Då förtjänar man en vinst i kategorin Barn & Leksaker. Årets vinst är inte den första i sammanhanget, utan de har kammat hem vinsten även 2019 och 2020. Fredrik Samuelsson har i 2,5 år arbetat med SEO på Jollyroom. Numera har han titeln SEO-specialist och ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av Jollyrooms SEO-strategier
LÄS INTERVJU >Berättelse av Josefin Hansson
Inom Apotek & hälsokost är konkurrensen stenhård, inte minst på grund utav mindre uppstickare sprungna ur en digital kärna. Branschen upplever också extrem prispress och låga
LÄS INTERVJU >Berättelse av Leo Heijbel
Vinnaren av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Årets Raket blev Doktor.se. Leo Heijbel är sedan 2019 ansvarig för SEO-arbetet på Doktor.se med ett team om 5 medarbetare. Leo har tidigare haft en rad intressanta nyckelroller på bolag som bland annat Strossle, Benify och First Camp
LÄS INTERVJU >Berättelse av Mathias Flink
Årets vinnare av Svenska SEO-priset inom kategorin Utbildning tilldelas studentum.se. studentums organiska trafik har växt betydligt mer än konkurrenternas, vilket gör att de sticker ut hos juryn. Mathias Flink är ansvarig för SEO-arbetet och är en del av marknadsteamet om 25 personer.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Robin Liljestrand
Vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategori Sport & Fritid blev stadium.se. Det är för andra året i rad som sajten tar hem priset i sin kategori vilket är väldigt imponerande. Bakom rodret har vi Robin Liljestrand som numera titulerar sig Brand Engagement Manager men som fortfarande har det övergripande SEO-ansvaret på stadium.se
LÄS INTERVJU >Berättelse av Ola Degerfors
Vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Social Impact blev Hygglo. Som branschledande inom P2P-uthyrning har Hygglo sänkt samtliga trösklar för privatpersoner att kunna hyra prylar istället för att köpa dem. Ola Degerford är grundare och leder delningstjänstens arbete med att utveckla marknadens smidigaste tjänst. Hygglos målsättning är att
LÄS INTERVJU >Berättelse av Natalia Granath
Dagens industri blev en solklar vinnare av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Nyheter & Tidningar. Natalia Granath har sedan 2017 varit ansvarig för SEO-arbetet. Natalia sitter i nuläget i produktutvecklingsteamet, nära front – och backendutveckling samt UX och design, vilket gör att SEO-dialogen involverar flera specialister och naturligt inkluderas i roadmapen för verksamheten. Vi fick möjlighet att lyssna till hennes trendspaning samt lära oss mer om hur man genom att omfamna utmaningar skapar riktigt bra SEO.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Frida Tobiasson
Åhléns kammade hem vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Möbler & Heminredning. Bakom Åhléns framgång står SEO-ansvarig Frida Tobiasson med ett team om cirka 30 personer. Frida började på Åhlens 2016 som content producer, där hon inledningsvis producerade produktinformation, kampanjmaterial samt redaktionellt innehåll. Rollen utvecklades sedan vidare till en renodlad SEO-roll där Frida nu befinner sig.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Fredric Kron-Thörnqvist
ortnox är mjukvaruteknik-bolaget som utmanar den traditionella bokföringsbranschen med molnbaserade lösningar, de har nu tagit hem vinsten i kategorin Mjukvara & Teknik. Segmentet är konkurrensutsatt men Fortnox har avancerat i rollen som digital uppstickare och har fått fin synlighet sedan 2019. Fredric Kron-Thörnqvist är SEO-specialist på Fortknox, och är en av dem som ligger bakom Fortnox framgång inom organisk sökmarknadsföring. Fredric har en projektledarbakgrund och har tidigare hjälpt bland
LÄS INTERVJU >Berättelse av Johan Littorin
Vinnare av Svenska SEO-priset inom kategorin “Mat” är mathem.se med ingen mindre än Johan Littorin i spetsen. Johan är ingenjör i grunden och har en hel del erfarenhet inom tech och marketing, bland annat i olika roller på Telenor och som grundare av Vimla. 2019 anslöt Johan till mathem.se och ansvarar idag för inhousemarketing och B2C-affären.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Christian Olofsson
Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Finans & Försäkring tilldelas Folksam. Som en del i bolagets digitala satsning hittar vi Christian Olofsson. Christian leder Folksams SEO-arbete tillsammans med ett tvärfunktionellt team om 6 medarbetare med varierande inriktning kallat “Digital Försäljning”.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Per Salomonsson
“Vi är väldigt glada över Svenska SEO-priset, det gör att vi blir bättre på att belysa SEO internt, mycket tack vare vinsten”, säger Per Salomonsson. Historiskt har det varit en stor mystik kring SEO, det här har gett oss arsenal och medvind. Per menar att E.ON har haft ett stort försprång inom organisk trafik. Hans kollega Hugo Sjöblom började i teamet i februari 2020 och har sedan dess varit ansvarig för att driva SEO-trafik till eon.se.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Sina Grabner-Von Rosenberg
The winner of the Swedish SEO-price in the category “Animals” is zooplus.se. We talked to Sina Grabner-Von Rosenberg in order to get her opinion on the latest within e-com and what have caused zooplus.se huge organic success during the last year.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Jonas Weibull
Vi är glada över att kunna gratulera vinnaren Bokus.com till Svenska SEO-priset 2020 inom Böcker & Tidningar. I segmentet möts vi av stenhård konkurrens, men med ett starkt varumärke, en expertis och en trovärdighet lämnar Bokus ett djupt avtryck hos målgruppen online.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Mathias Björkman
Vinnare inom kategorin Bil & Motorfordon blev bilweb.se, stort grattis! Bilweb.se grundades 1996 och är Sveriges äldsta marknadsplats för bilar, de når runt 1.000.000 besökare per månad. Mathias Björkman och hans gäng lanserade även systersajten och marknadsplatsen Bilwebauctions.se under 2017 med fokus på auktioner för samlarbilar – numera ledande i Norden. Mathias är ansvarig för affärsutveckling och konceptualisering primärt, men samarbetar tätt med tre kollegor som driver den tekniska utvecklingen.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Fredrik Samuelsson
Fredrik Samuelsson jobbar som SEO-analytiker på Jollyroom och tog stolt emot vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Barn & Leksaker. Fredrik började sin Jollyroom-resa för drygt ett år sedan och jobbar dagligen med utförande och koordinering av deras SEO-insatser för att nå de organiska trafikmålen.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Daniel Larsson
Vi gratulerar Kronans Apotek och Daniel Larsson till vinsten av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Apotek & Hälsokost! Daniel har varit ansvarig för kronansapotek.se’s strategiska SEO-arbete sedan november 2018 och har tillsammans med sitt team fokuserat på att sökmotoroptimera sajtens content samt förbättra sajtens prestanda. Daniel har en bakgrund inom träningsbranschen som skribent, redaktör och chefredaktör.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Frederika Georgii
Vinnaren av Svenska SEO-priset 2020 inom kategorin Kläder & Mode blev Afound.com med SEO-specialisten Frederika Georgii i spetsen. Frederika har drivit SEO-frågan internt sedan 2017 och dessförinnan var Frederika på konsultbyrån Web Guide Partner i rollen som SEO-konsult.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Jennie Lizenhielm
Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Digitala Hälsotjänster blev Kry. Vi fick möjligheten att träffa Jennie Lizenhielm, SEO-specialist på Kry.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Robin Liljestrand
Vi fick möjligheten att träffa Robin Liljestrand som är Content Manager på Stadium. Stadium är vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Sport & Fritid.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Fanny Lundberg & Ulrica Freidestam
Scorett grundades redan 1989 och har sedan dess en stark position på marknaden. Något som Scorett också har lyckats bra med är sin synlighet online och vi tänker då så klart framförallt på deras gedigna SEO-arbete.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Therese Haegermark
Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Resor blev resebolaget TUI. Motiveringen bakom utmärkelsen var att TUI har ökat sin SEO-trafik medan konkurrenterna tappar, genom ihärdigt och långsiktigt SEO-arbete.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Nicholas Thunberg
Vi fick möjligheten att träffa Nicholas Thunberg som är Web Manager på Partykungen. Nicholas är ansvarig för SEO-arbetet i Norden.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Stefan Persson
Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Möbler & Heminredning blev Chilli.se. Vi fick möjligheten att träffa Stefan Persson som är Head of SEO på
LÄS INTERVJU >Berättelse av Niklas Strandlund
Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 inom kategorin Kontorstillbehör blev Kontorsgiganten. Vi fick möjligheten att träffa Niklas Strandlund som är CEO på Kontorsgiganten. Niklas har en lång bakgrund inom techtunga
LÄS INTERVJU >Berättelse av Maria Bengtsson
Vi fick möjligheten att intervjua Maria Bengtsson som är E-commerce Manager på Akademibokhandeln. Maria är ansvarig för Akademibokhandelns SEO-arbete och är hjärnan bakom den imponerande höga ranking
LÄS INTERVJU >Berättelse av Kristoffer Dahlström
Kvdbil vann kategorin Bil & Fordon i Svenska SEO-priset 2019, och vi har fått chansen att prata med Kristoffer Dahlström om hur de tog sig till toppen.
LÄS INTERVJU >Berättelse av Simon Hedström
Vinnare av Svenska SEO-priset 2019 i kategori Barn & Leksaker blev Jollyroom. Vi har tagit tillfället i akt att ta del av deras insikter och kunskaper inom SEO, och har därför
LÄS INTERVJU >COPYRIGHT SVENSKA SEO-PRISET 2024 I GDPR